In de huidige markt waarbij huizen schaars zijn en vraagprijzen vaak overboden worden, zou u als huiseigenaar kunnen overwegen om uw huis zelf te verkopen. U spaart dan de courtage uit die de verkoopmakelaar in rekening brengt en u regisseert zelf de verkoop van uw huis. Dat klinkt aantrekkelijk, maar er zitten ook risico’s aan. Hieronder leest u welke risico’s dat zijn en wat de meerwaarde van het inschakelen van een verkoopmakelaar is. En natuurlijk realiseren we ons dat u nu denkt: een interessant verhaal, maar dit artikel is geschreven door een makelaar dus subjectief. Toch delen we onze bevindingen met u: het beroep van makelaar is een vak en daar hoort specifieke kennis bij. Niet alleen van de marktontwikkelingen, maar bijvoorbeeld ook op juridisch vlak.
Zelf uw huis verkopen: wat zijn de voordelen en risico’s?
De voordelen
- We noemden het al: wanneer u uw huis zelf verkoopt, heeft u niet te maken met courtage, ofwel de makelaarskosten.
- Daarnaast bent u flexibel in het maken van afspraken voor bezichtigingen, waardoor u potentiële kopers ook ’s avonds en in de weekenden in uw eigen huis kunt rondleiden. Een afspraak voor een bezichtiging begint echter met promotie van uw huis: binnen uw netwerk kunt u hier melding van maken, maar de omvang in bereik blijft beperkt.
- Andere voorwaarden voor een succesvolle verkoop is het hebben van tijd om de organisatie rondom de verkoop te regelen en het is ook praktisch dat u onderhandelingsvaardigheden en juridische kennis heeft omtrent de verkoop van een huis. Voor veel huiseigenaren wordt het in eigen beheer verkopen zo al een stuk minder aantrekkelijk.
Risico’s die u liever vermijdt
- U zet uw huis vol vertrouwen te koop, maar de verkoop vlot niet zoals gehoopt. Grote kans dat dit te maken heeft met de promotie van uw huis. Een kanaal zoals Funda is leading in de huizenmarkt en bereikt duizenden potentiële kopers. Als particulier kunt u uw huis niet op Funda presenteren en mist u een grote groep geïnteresseerden.
- Ook de presentatie van uw huis is een vak apart: denk hierbij aan een wervende tekst, goede foto’s en professionele plattegronden waardoor uw huis zo optimaal mogelijk wordt aangeboden.
- Misschien bent u op professioneel vlak gewend om te onderhandelen en start u daarom vol vertrouwen de onderhandelingen over de verkoopprijs. Toch zijn deze onderhandelingen een heel andere tak van sport; u heeft geen kennis van de huizenmarkt in de regio en geen vergelijkingsmateriaal. Met als risico dat u te weinig uit uw onderhandeling haalt. En dat is zonde.
- U heeft uw huis altijd goed onderhouden en verkoopt vol vertrouwen. Maar wat als er na de verkoop gebreken aan de woning naar voren komen die u niet heeft gemeld? Dan heeft u niet aan de meldingsplicht voldaan en kunnen de risico’s groot zijn.
De Raadhuys-aanpak in 5 stappen
Bovengenoemde punten laten zien dat bij de verkoop van uw huis veel komt kijken. Wij nemen u stapsgewijs mee in dit proces. Samen bepalen we met welke strategie we de hoogste opbrengst en de beste voorwaarden voor u behalen. We bespreken ook mogelijke risico’s, zoals bijvoorbeeld wat te doen wanneer de koper achteraf verborgen gebreken meldt? Wij zorgen er via 5 stappen voor dat het verkoopproces soepel verloopt en mogelijke risico’s worden beperkt. Zodat u zich kunt richten op uw nieuwe huis!
Stap 1: Waardebepaling en opdracht
Via een vrijblijvende en kosteloze waardebepaling stellen we een realistische verkoopwaarde vast. Ook leggen we uit hoe onze dienstverlening werkt en kiest u de begeleiding die bij u past op het moment dat u de verkoop van uw huis aan ons toevertrouwt. Wij werken op basis van ‘No cure, no pay’. Dit betekent dat u altijd vrij bent om de verkoop in te trekken zonder dat u ons daarvoor – gemaakte opstartkosten uitgezonderd – een vergoeding hoeft te betalen.
Stap 2: Presentatie en promotie
We werken met plezier en veel aandacht aan de presentatie van uw huis zodat deze zich onderscheidt op alle relevante kanalen. Zo worden er met zorg en aandacht foto’s gemaakt door een professionele fotograaf en schrijven we een onderscheidende, begeleidende tekst die potentiële kopers aanspreekt. Op deze manier bereiken we optimale zichtbaarheid en daarmee een grote groep potentiële kopers.
Stap 3: Bezichtigingen
Naast de online promotie gaan we aan de slag met het proactief benaderen van potentiële kopers uit ons zoekersbestand. Er volgen aanvragen voor bezichtigingen die we in overleg met u inplannen. Omdat we ons goed kunnen voorstellen dat u benieuwd bent naar de feedback van de kijkers, koppelen we deze dezelfde dag nog aan u terug.
Stap 4: Transparante communicatie
Tussentijds contact vinden we belangrijk: u wordt steevast op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen in de periode dat uw huis te koop staat.
Stap 5: Onderhandeling en afronding
Wanneer er een bod volgt, starten we de onderhandelingen volgens de strategie die we met u hebben besproken. Wanneer nodig, stellen we deze bij. We stellen het koopcontract op waarbij u zich geen zorgen hoeft te maken over alle juridische aspecten; wij regelen het tot in de puntjes voor u en uiteindelijk volgt de afronding bij de notaris.
Toe aan de Raadhuys aanpak?
Wat ons écht onderscheidend maakt ten opzichte van andere makelaars, is ons bevlogen team. We vullen elkaar aan, hebben samen ruim 65 jaar ervaring in het vak en nemen vanaf de eerste kennismaking de tijd om u en uw woonwensen écht te leren kennen. Neem contact met ons op en laten we kennismaken!